dinsdag 20 januari 2009

Wat is een nieuwe consument ?

De consumenten van de 21e eeuw zijn individuen die gericht zijn op het creëren van een eigen identiteit en op zoek zijn naar zelfexpressie, zingeving en kwaliteit van het leven. Zij hebben steeds meer kennis en vaardigheden om het leven in eigen hand te nemen. Deze nieuwe individuen hebben een heel andere oriëntatie op consumptie dan voorafgaande generaties.

De nieuwe consument is actief, heeft toegang tot ongekende hoeveelheden informatie waarop hij zijn beslissingen kan baseren. Door Internet zijn geografische beperkingen bijna verdwenen en ontwikkelt zich een ongekende openheid in de communicatie tussen consumenten in de vorm van thematische consumentengemeenschappen. Consumenten leren experimenteren en leren van ervaringen van anderen. En daarin onderscheiden zij zich van hun ouders en grootouders.

Door deze veranderende rol van de consument wordt de groeiende kloof tussen bedrijven en consumenten steeds meer zichtbaar. Nog veel bedrijven zijn gericht op het produceren voor massaconsumptie en worden gedomineerd door een commerciële logica die gebaseerd is op menselijk gedrag en consumptie van de afgelopen honderd jaar en hebben niet in de gaten dat de manier waarop we consumeren ingrijpend is veranderd.

Er is een kloof ontstaan tussen de individuen van vandaag en de huidige commerciële organisaties. Consumenten zijn als individuen vaak fundamenteel teleurgesteld in bedrijven en wensen in feite tastbare ondersteuning in het leven waarvoor zij kiezen. Consumenten willen gehoord worden, willen meer interactie en willen niet alleen dat er aandacht aan hen wordt besteed maar ook erkend worden als de nieuwe vorm van economische waarde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten